Seiskarinkoira foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Pennun odottajien pulinaa

5 posters

Siirry alas

Pennun odottajien pulinaa Empty Pennun odottajien pulinaa

Viesti  Katju^ Su Syys 14, 2008 11:44 pm

Kysyisin teiltä hieman kokeneemmilta konkareilta, että mitä kaikkea kannattaa tehdä ennen kuin pentu tulee taloon?

Katju^

Viestien lukumäärä : 4

http://www.katjanordstrom.urli.net/

Takaisin alkuun Siirry alas

Pennun odottajien pulinaa Empty pentua harkitsevalle

Viesti  Lada Ma Syys 15, 2008 12:19 pm

Eli, sit ku tietää, että elämäntilanne ja motivaatio on kohdillaan niin, että pennun varmasti pystyy hankkimaan, on varauduttava moneen asiaan. Ensinnäkin rahaa pitää olla säästössä tosi paljon. Rokotukset, vakuutukset, madotukset, pennun tuhoama omaisuus, tarvittavat hihnat, ruoka yms. välineet tulee aika kalliiksi. Pennulle pitää olla aikaa, eli se kannattaa ottaa loman alussa. Tällöin on tärkeä muistaa, että se ennen loman loppua osaa olla vähintään 8h yksin ilman, että saa naapureista elinikäisiä vihollisia. Koiranpentuun on paneuduttava aivan yhtä paljon kuin ihmisvauvan hoitoon. Se on rankkaa, mutta jos siihe alussa paneutuu kunnolla, niin ei tule myöhemmin niin paljon ongelmia. Vaikka niitä ongelmiakin välttämättä tulee.

Sisäsiisteys: Vie pentu ulos puolen tunnin välein, sekä aina ku se on syöny, juonu, nukkunu ja leikkiny
Leikkaa kynnet kerran viikossa.
Opeta pentu pysymään paikoillaan kun peset sen, tutkit korvat, hampaat yms.
Pennulle syötetään penturuokaa, ei aikuisen. Muuten jalat kasvaa ihan vinksalleen!
Alle vuoden ikäistä koiraa ei pyöräilytetä.
Alle kahden vuoden ikäisellä koiralla ei saa vedättää mitään painavaa.
Uita ja hyppyytä lumessa sekä metsässä irti mahdollisimman paljon, jotta lihaskunto pysyy hyvänä. Liikutaan kuitenkin pennu omilla ehdoilla.
Kannattaa käydä esim. pentutottelevaisuuskurssi tai arkitoko tms.
Sosiaalista pentu kunnolla (junat, sateenvarjo, kovat äänet, kaupunki, metsä, hissi, portaat, vauvat, vammaiset yms.
Kun liikut pennun kanssa ulkona ja kuulet esim. kovan pamauksen tai auto kirskuttaa jarruja lähellä, niin älä näytä säikähtymistä, jotta pentu ei säikähdä.
Opeta luokseetulo leikin varjolla. Arkiluosetulo ja toko luokseulo erikseen

Olis paljo vielä asiaa, jatkan myöhemmin;)
Toivottavasti näistä on jotai hyötyä, vaikka onki lyhyesti laitettu.

Lada

Viestien lukumäärä : 13
Ikä : 36

Pennun odottajien pulinaa Empty jatkoa...

Viesti  Lada Ti Syys 16, 2008 8:08 pm

Kannattaa ottaa vaaralliset kasvit, sähköjohdot yms. muut pois aina kun ei voi pitää pentua silmällä. Sinapin siveleminen tai hiuskiinteen suihkuttaminen sähköjohtoihin, pöydänjalkoihin, seinän kulmiin ja muihin pentua kiinnostaviin paikkoihin (lähestulkoon kaikki mitä ihmismieli voi keksiä) kannattaa.

Lada

Pennun odottajien pulinaa Empty Vs: Pennun odottajien pulinaa

Viesti  Katju^ Ke Syys 17, 2008 10:58 am

Onko kellään kokemusta, kun tuolla Mustissa ja Mirrissä myydään sellaista suihketta, minkä pitäisi auttaa ettei koira järsi paikkoja..? Kaveripariskunta hommasi sellaista ja ilmeisesti on toiminut.. Kiitoksia jo aiemmin annetuista ohjeista ^^

Katju^

Pennun odottajien pulinaa Empty Tabascoa

Viesti  Mokka To Syys 18, 2008 12:29 pm

En muista mistä kuulin tuon tabascon, mutta kun Mokka tuli meille sivelin sitä joka paikkaan siis: sähköjohtoihin, tuolin jalkoihin ym. Ja se toimi hyvin. Ja kun se on niin ohutta se ei edes haitannut silmää, eikä edes ihmisen hajuaistia. Mokka repikin lähinnä pehmoleluja. Erikoisesti yksi 40 vuotta vanha lelu sai kyytiä. Ompelin sen kokoon monta kertaa. bounce

Mokka

Viestien lukumäärä : 3

Viesti  Lada To Syys 18, 2008 1:10 pm

minun on peruttava osittain puheeni hiuslakasta..se on ennen toiminut, mutta eilen ostin uutta merkkiä. Se toksui ilmeisesti Ladastakin hyvältä, koska se alkoi nuolla ja järsiä pöydänjalkaa ihan innoissaan sen jälkeen kun olin suihkuttanut sitä siihen. Sain sen onneksi kiinni itseteossa, toivottavasti läksytys auttoi. eli jos hiuslakkaa käytätte niin ostakaa mahdollisimman pahan hajuista;)

Lada

Pennun odottajien pulinaa Empty pentu tulee taloon

Viesti  Danica Ti Syys 23, 2008 9:57 am

Olen samaa mieltä aika monessa asiassa Ladan kanssa mutta pieniä eriäväisyyksiä on. Esimerkiksi tuo valtava rahan meno; itselläni ovat koiriin kohdistuneet kulut pysyneet kohtuullisina ja en ole säästänyt yhtään "ylimääräistä" koirieni tuloa varten.
Kalleinta koirassa on omasta mielestäni ja kokemuksestani itse hankinta ja eläinlääkäri käynnit. Mutta esimerkiksi ruokaan ei minulla mene kuin 20 kerran kahdessa kuussa. Tietenkin ruuan meno riippuu koiran koosta ja aktiivisuudesta mutta mielestäni on vähän typerää ostaa sellaista ruokaa joka maksaa 3kilon pussilta noin 10 e vaikka siinä olisi mitä lisävitamiineja ynnä muita hienouksia. Eivätpä kyllä koirat ennen tarvinneet ylhäisöruokaa vaan pärjäsivät ihan normaaliruualla.
Sitten nämä muut tarvikkeet; itse olen löytänyt ihan yhtähyviä välineitä halvallakin ja olenkohan pari kertaa elämässäni shoppaillut lemmikkipuodissa muunkin kuin herkkuluiden takia. Ei koira välitä onko hihna kullattu vai itsetehty. Itselleni riittää se että hihna kestää ja sama pätee muihinkin tarvikkeisiin. Ja jos koirasi tarvitsee vaikka sadepuvun voit tehdä itse tai antaa kaverin tehdä. tulee halvemmaksi.
Muuten kyllä tuo ladan teksti oli täyttä asiaa oli vain pakko ilmaista mielipiteeni asiasta Very Happy

Lisäksi tuosta pennun tulosta; lomaa kannattaa ottaa ja pentua ei saa jättää yksin heti ja totuttaa pikkuhiljaa yksinoloon. Itse totutin nuorimmaiseni ottamalla muutaman päivän loman ja ravaamalla sen jälkeen puoltoista viikkoa ruokavälitunnilla kotona katsomassa Very Happy hyvin meni ja Ronja mennä puuheltaa Nickyn kanssa poissa ollessani ja minun ei tarvitse niistä huolehtia, Liikaa..... rabbit
Danica
Danica

Ikä : 37

http://www.kennelmarjomaa.tk

Pennun odottajien pulinaa Empty Pennun ruokinta

Viesti  Katju^ Su Tammi 18, 2009 12:38 am

Millaisia kokemuksia teillä kokeneimmilla konkareilla on pentumuonan ja raakalihan yhdistämisestä? Lueskelin vaan sitä Seiskarinkoirafoorumin ohjetta ja siellä ainakin neuvottiin yhdistämään, koska se auttaa kuulemma koiran vatsaa toimimaan paremmin ja estää mahdollisia allergioita..? Ja kysyisin vielä noista luista, että onko pennulle hyvä antaa puhdistettua/savustettua naudan/hirven luuta? Tätäkin neuvottiin antamaan siinä em. ohjeessa. Entä jos itse saa hankittua jostain hirven/naudan luun, niin voiko sellaisen paistaa uunissa savustuksen sijaan ja antaa koiralle vai onko siihen joku muu valmistusmenetelmä?

Katju^

Pennun odottajien pulinaa Empty Luita voi antaa raakoinakin

Viesti  Taikuri Pe Heinä 31, 2009 6:29 am

Meillä popsitaan luita ja rustoja raakoina. Hirven luut on herkkua, esimerkiksi kylkiluut rouskutellaan sellaisenaan. Suojataan lattia vanhoilla pussilakanoilla, jotka voi heittää pyykkikoneeseen herkuttelun jälkeen. On oppinut syömään lakanoilla, eikä kanna luita minnekään. Mainio koiranruoka on Puhti:
http://www.nellinkanaherkku.net//puhti.html
Koiruutemme sai tätä pentuna ja teininä melkien 100% ruuastaan. Nyt aikuisena syö paljon raakalihaa, keitettyä riisiä ja kasviksia. Ja Orijenin muonaa. Masu menee sekaisin halvoista koiranruuista tai tekee kakkapussintäytettä turkanasti. Oikea ruoka parempaa.

Tuhottuja kalusteita ei ole ollut, mutta virikkeitä ja touhua on sen edestä...

Eläinlääkärikulut rajoittuneet onnettomuuksien hoitoon; kyyn puremaa, lihasrevähdystä.
YES:sillä kuulemma ruuhkaa tänä kesänä kyyn puremien kanssa. Ollaan siis tosi varovaisia ja menkää aina eläinlääkärille, kun kyy puree!
Taikuri
Taikuri

Viesti  Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa